Przejdź do głównej zawartości

Asystenci głosowi z których korzystam prawie codziennie

Jako miłośnik technologii, uwielbiam korzystać z asystentów głosowych i inteligentnych głośników. Na naszym rynku występuje kilka znanych asystentów głosowych wraz z inteligentnymi głośnikami ale obecnie asystent Googla działa tylko po polsku na telefonach i zegarkach. Na szczęście, jest polska firma ai-speaker, która stworzyła w pełni polskiego asystenta. Używam go od dawna i jestem bardzo zadowolony.

    Moje początki z asystentami głosowymi zaczęły się od zainstalowania w sposób nie oficjalny aplikacji Alexy na komputerze z Windows 10 i dodania do niej wszystkich posiadanych przeze mnie urządzeń. Wadą tego rozwiązania jest brak możliwości wydawania poleceń po polsku oraz brak wsparcia dla mostka Philips hue w wersji 1 który posiadam. 

    Najczęstszymi poleceniami z których korzystałem było "Play radio xyz on tunein" oraz "volume up / down tv" oraz "turn on / off ....." (W miejscu kropek wypowiadamy nazwę urządzeniu) ze względu na moją słabą znajomość języka angielskiego

    Oprócz tego, przy pomocy asystentów głosowych można tworzyć własne scenariusze działania urządzeń w zależności od naszych potrzeb. Na przykład, możemy ustawić, że gdy powiemy do asystenta google w telefonie "Dobranoc", to telewizor się wyłączy, a światło przygaśnie. Albo że gdy powiemy "Witaj", to telewizor się włączy na nasz ulubiony kanał, a głośnik zagra naszą ulubioną piosenkę.

    Sporadycznie się zdarzało że asystentka nie reagował gdy ją wolałem; ze względu iż często mówię głośno nie było nawet problemu gdy rozmawiałem ze znajomymi przez komunikatory głosowe. Czasami się zdarzało że błędnie interpretowała polecenia i odpowiadała po angielsku że nie rozumie oraz zdarzało jej się aktywować podczas rozmowy bo uznała że jakaś sekwencja słów lub liter w rozmowie ze znajomymi (po Polsku) przez komunikatory internetowe brzmiała jak jak słowo aktywujące "Alexa" czy później "ok google" po którym wypowiada się polecenie do wykonania. 

    Z czasem i to rozwiązanie przestało u mnie działać i nie reagowała nawet na polecenie aktywujące. Nawet ręczne wywołanie i wydanie polecenia skutkowało czasami odpowiedzią typu "hmm". 
    
    Jestem zachwycony, że asystent google jest już dostępny na polskim rynku! Na początku miał trochę problemów z rozumieniem poleceń po polsku  na telefonach, ale teraz jest znacznie lepszy i szybszy. Nie muszę się już martwić, że zamiast włączyć urządzenia, które dodałem wcześniej, pokaże mi tylko wyniki wyszukiwania z google. Często wykorzystywanym przez mnie poleceniem w 2020r. było "zapytaj / porozmawiaj z niedziele handlowe" w celu uzyskania informacji czy mogę zrobić zakupy w konkretną niedzielę.

    Inteligentne głośniki to urządzenia, które pozwalają nam sterować domem, słuchać muzyki, zadawać pytania i wiele więcej za pomocą głosu. Jednak nie wszystkie języki są obsługiwane przez te technologie. Dla osób mówiących po polsku, to może być frustrujące i ograniczające. Możemy mieć wiele pomysłów na to, co chcielibyśmy zrobić z inteligentnymi głośnikami, ale nie możemy ich zrealizować, jeśli nie znamy innego języka. Możliwości są ograniczone tylko naszą wyobraźnią lub znajomością języka w przypadku inteligentnych głośników bo nadal nie można z nimi wchodzić w interakcję w języku polskim.

    Rok później (2021) dostałem w prezencie głośnik google home mini (ghm) z asystentem google i od razu się nim zachwyciłem. Jest to małe, eleganckie i funkcjonalne urządzenie, które pozwala na sterowanie domem inteligentnym, słuchanie muzyki, sprawdzanie pogody i wiele więcej. Jedyny minus to brak obsługi języka polskiego, co jest trochę dziwne, skoro w innych urządzeniach z Androidem jak smar zegarki czy komórkach można wydawać polecenia po polsku. 
  Mam nadzieję, że Google kiedyś to poprawi i wprowadzi nasz język do swojego asystenta. Wtedy ghm będzie jeszcze lepszy i przyjemniejszy w użyciu. Polecam wszystkim, którzy szukają prostego i taniego sposobu na ulepszenie swojego domu. 
Owy głośnik ghm został automatycznie wykryty w ha jako urządzenie do strumieniowania dźwięku. Czerwone diody wskazują na wyłączenie nasłuchiwania, ponieważ specjalnie wyłączyłem mikrofon dla kontrastu na zdjęciu. 


Komentarze